Generalforsamling

Kammermusikforeningen BRAGE i Randers

 

Generalforsamling blev afholdt onsdag d. 9. november 2022 kl. 19.30:

 

Dagsorden:

 

  1. Valg af dirigent
  2. Formandsberetning
  3. Fremlæggelse af revideret regnskab for 2021
  4. Valg af medlemmer til bestyrelsen, herunder suppleanter

På valg er Birgitte Baur, Karen Pedersen, Lissi Schmidt og Kristoffer Sloth-Kristensen til bestyrelsen og som suppleant Peter Elmelund.

  1. Valg af revisor, herunder suppleant

                  Nuværende revisor er Hanna Haxholm.

Bent Olesen er suppleant.

  1. Indkomne forslag
  2. Eventuelt

 

Referat:

 

Ad. 1:        Bent Olesen foreslået og valgt. Mødet er varslet bl.a. med annonce i ”Randers Onsdag” d. 19. okt. og dermed beslutningsdygtigt.

Ad. 2:        Aksel Nielsen oplæste den skrevne beretning, som detaljeret gav indblik i sæsonens forløb, der til trods for flere usædvanlige forhindringer endte med et flot kunstnerisk udbytte og et mindre dyk i billetsalget. Beretningen godkendt.

Ad. 3:        Karen Pedersen omdelte opgørelsen, der udviste en stigning i kassebe-holdningen pr. 31/12-2021 på godt 30.500 kr. Med 2 aflyste koncerter fra foråret grundet coronanedlukning er perioden atypisk. Der resterer en tibagebetaling til Statens Kunstfond, som vil indgå i det næste regnskab. Regnskabet taget til efterretning.

Ad. 4:        Genvalg til alle i bestyrelsen og suppleanten. Bestyrelsen består fortsat af

                                    Aksel Nielsen, formand

                                    Karen Pedersen, kasserer

                                    Jens Høyer, sekretær

                                    Birgitte Baur

                                    Jutta Paulsen

                                    Lissi Schmidt

                                    Vibeke Bonde Persson

                                    Kristoffer Sloth-Kristensen      

Ad. 5:        Genvalg til Hanna Haxholm som revisor og Bent Olesen som revisor-suppleant.

Ad. 6:        Der er ikke kommet forslag til dagsordenen.

Ad. 7:        Kommentarer og tilfredshed med den nye hjemmeside, som Vibeke har sat flot i gang. Der er startrabat det første år. Bemærkninger om bevarelse af BRAGE-historik frem mod de 175 eksistensår i 2027 og om økonomi i almindelighed.

 

Referat v/ Jens Høyer


FORMANDENS BERETNING 2021-2022

 

Den 1. september 2021 blev alle Corona restriktioner ophævet, og den 10. september 2021 blev alt frit i samfundet. Hurra for det. (Så længe det varer)............

Vores første koncert var søndag 12. september med den meget kendte Henschel strygekvartet. Christof Henschel, Teresa La Cour (violiner, Stradivarius), Monica Henschel (viola, Caspara de Salo) og Mathias Beyer Karlshøj (cello, fransk midt 1800 tal).

Det var et fantastisk program. Mozart kvartet i d-mol KV 421, Dvorak opus 96 i F-dur ”Den Amerikanske”. (Kaldes også med det forbudte ord ”Negeren” eller ”Negerkvartetten”). Efter pausen fik vi Schubert kvartet  i d-mol D 810 ”Der Tod und das Mädchen”.

Henschel kvartetten spillede fantastisk.

Sidste gang de gæstede BRAGE, var den 29. oktober 2003. Dengang spillede deres anden bror Marcus Henschel 2. violin. Han trådte ud af kvartetten i 2010. Ved koncerten i 2003 spillede de Hugo Wolf´s Italienske serenade for strygekvartet, samt klaverkvinter af Schostakovich (opus 57) og Dvorak (opus 81 i A Dur) med Marie Rørbech. Det var en af de sidste koncerter, Marie Rørbech spillede. (Hun stoppede som pianist pga en dårlig finger). Teresa La Cour kom med i kvartetten i 2019. (Terese La Cour er 1. solo violinist i DR Symfonierkester, det man i gamle dage kaldte 1. koncertmester for 2. violingruppen).

Det mærkedes tydeligt, at kvartetten har spillet sammen i mange år. Mozart var måske ikke det, de havde øvet mest på, men når man kender hinanden så godt, som de gør, ”behøver man ikke øve”. ”Den manglende øvning” giver bare en ekstra friskhed i samspillet. Deres Dvorak var også frisk. Små fine tempo-forskydelser, masser af energi, masser af Amerika, selvfølgelig set med Dvorak´s Tjekkiske øjne. Tilsidst Schubert´s karmiske kvartet om døden og pigen. Det er et af de værker, der virkelig rummer og berører så mange følelser både hos den der spiller, og den der lytter. Virkelig stor og stærk musik. Og flot, flot spillet.

Når der er så mange følelser i spil i musikken, må der næsten også ske et eller andet uforudset. Det gjorde der også. I kvartettens sidste sats bygges der op til en gigantisk klimaks til slut, og ca. 9 takter før slut sprang 1. violinistens E streng. Musikerne måtte stoppe, og der måtte skiftes streng. Et klimaks blev til antiklimaks.

Henschel kvartetten har haft megen kontakt med den legendariske Amadeus kvartet, og mens strengen blev skiftet, fik vi historien om Amadeus kvartettens cellist, Martin Lovett, der også sidst i en kvartet koncert sprang en C streng. (Celloens dybeste streng). Også her stoppede de og der skiftedes streng. Sent på natten vågnede han med mareridt over, at han faktisk ikke havde behøvet at stoppe og skifte streng. Han skulle slet ikke have brugt den i de sidste takter.

Nåh, men vi fik slutningen af Schubert igen, altså det man kalder repetitons delen. Og denne gang uden stop. Det blev en slags ekstra nummer. Egentlig behøvede vi ikke ekstranummer efter denne koncert, for både musikere og publikum var mætte af den intense oplevelse, men vi var nødt til at få stemningen af klimaks op igen. så vi alle kunne gå forløste hjem fra denne skønne koncert.

 

I Sammenslutningen af Danske Musikforeninger (SDM) har vi indledt et samarbejde med Jacob Gade Fonden. Fonden uddeler, udover de store legater af 100.000kr, også små legater a 40.000kr i 3 år til unge talenter i alderen 10-18 år. Legaterne tildeles de unge, og det er primært deltagere i Berlingske Tidende´s musikkonkurrence, der kommer i betragtning. Meningen med disse koncerter er, at give de unge en chance for at mærke et rigtigt publikum, få koncertrutine og give dem et ”kollegialt sammenhold og netværk”, så de har noget at bygge på i fremtiden.

De unge havde rigtig glædet sig og var meget spændte og nervøse. De var ankommet til Hotel Randers dagen før, for at få lidt ”hygge tid” sammen. (Med var også nogle forældre bl.a. Line Most, og lærerne Alexander og Bella Zapolski). Om lørdagen skulle de unge starte med middag på ”Jensens Bøfhus”. Der er ingen tvivl om, at de har hygget sig. Nogle af drengene havde bl.a. haft pudekamp, og det i en sådan grad, at en af dem måtte på sygehuset for at blive syet. Og de var næsten alle blevet lidt små-sløje, forkølede, men ikke værre end det kunne ”klares” med et par Panodiler.

Valdemar Wenzel Most (klaver) var første mand på scenen. Han ønskede at ændre programmet, så han i stedet for Chopin Heroisk Polonaise opus 53 i As-dur spillede Brahms Paganini variationer. Skuespilleren Jens Okking, der var den første chef for Værket og som købte flyglet (Nordeuropas største Fazioli flygel), må have frydet sig i sin grav, for Valdemar næsten blæste låget af. Stort bifald.

Valdemar har spillet klaver i 10 år, er elev af Bella Zapolski og går i 1. G på Sankt Annæ Gymnasium og MGK.

Derefter spillede Clara Fink-Jensen: Fantasie af den polske pianist og komponist Zygmunt de Stojowski. Clara har spillet euphonium i 9 år og har i de sidste 4 år været grebet af basunen. Hun er elev af Jesper Juul, går på Sankt Annæ Gymn. og MGK. Her blev hun akkompagneret af Robin Wohner, som går i 2. G på Sankt Annæ Gymn. og MGK. Han har spillet klaver i 10 år og er elev af Bella Zapolski.

Så fik vi 2. sats af César Franck´s violinsonate med Alana Hjort og Valdemar Wenzel Most. Alana er 14 år og har spillet violin i 10 år. Hun spiller både klassisk og Jazz. Klassisk med A. Zapolski og Jazz med sin far.

Gaspard de la Nuit nr. 1 for solo klaver af Maurice Ravel fik vi med Robin Wohner. Han var  begejstret for Fazioli flyglet, som han syntes, havde så mange klangfarver. Det var også tydeligt at høre i hans fortolkning af Ravel.

Så fik vi et lille ekstra stykke musik udenfor programmet. Solo de Concour af den franske komponist André Messager (1853-1929). Det er for klarinet og klaver. Valdemar Skibsted Tönshof spillede klarinet. Han har spillet i Tivoligarden, og klarinet i musikkorpset. Han går nu i gymnasiet. Med sig på klaver havde han Valdemar Wenzel Most. ”The Valdemars”, som de kalder sig.

Sidste stykke inden pausen var 1. sats af Prokofiev´s violinsonate med Freja Eskildsen (violin) og William Guldfred (klaver). Freja går på konservatoriet i Kbh. hos den norske professor Peter Herresthal. William går i 2. G på Niels Brock´s internationale gymnasium og spiller klaver hos Bella Zapolski.

 

Efter pausen var der mere violin musik. Denne gang Tzigane af Ravel. Selma Teilmann spillede violin og Valdemar Wenzel Most klaver. Selma er elev af A. Zapolski.

Så fik vi Liszt Ungarnsk Rhapsodi nr 2 for klaver med William Guldfred.

Bela Kovács Sholem Alekhem for klarinet og klaver med ”The Valdemars”.

Pablo de Sarasate ”Navarra” opus 33 for 2 violiner og klaver med Selma, Alana og Robin.

Koncertens sidste 3 stykker var arrangementer af A. Zapolski lavet til de unge.

Piazolla ”Oblivion” med Valdemar, Valdemar, Clara, Selma og Alana.

(Kl, pno, basun, 2 vl).

Piazolla ”Libertango” med Robin, Freja og Clara. (Pno, vl, basun).

Som afslutning fik vi Jacob Gades ”Tango Jalousi” i arrangement for alle legatmodtagerne af A. Zapolski..

 

Det var en spændende koncert. Den varede fra 15.00 til 17,30. Dejligt at møde de unge mennesker, der alle spiller på et meget højt niveau. Det lover godt for fremtiden. De unge solister fik som blomster hver en æske chokolade. Alexander Zapolski fik en af vores sædvanlige Randers blomster, nemlig ”Guld Classic” og Bella Zapolski fik scene pynten. Hun blev meget glad. ”Jeg elsker blomster”, sagde hun.

Line Fredens skulle have præsenteret koncerten. Hun måtte melde afbud, da hun skulle sidde som jury medlem i Berlingske´s Musik konkurrence. Hendes søster Janne Fredens overtog hvervet i stedet. Janne mente, at de nok kunne enes om at dele chokoladen næste gang, de sås.

 

 

Sophi Hagen og Elias Holm. Til denne koncert var jeg lovlig undskyldt, da jeg selv spillede koncert, så Jens Høyer fortæller:

Ved årets sidste koncert kunne man opleve duoen bestående af mezzosopranen Sophie Haagen og pianisten Elias Holm, vindere af Sonnings talentpris. Fra det forudsendte program var der særligt forventninger til opførelsen af Olivier Messiaens ”Harawi” fra 1945, bestående af 12 sange, som er en hyldest til livet og døden. Desuden præsenteredes sange af Brahms, Debussy og Richard Strauss. Det kom ikke helt til at holde stik, bl.a. sidstnævnte komponist blev erstattet af 3 klaverstykker fra Schuberts ”Moments Musicaux D. 780. Endvidere var der A. Bergs ”Sieben Frühe Lieder” tilføjet. Ændringen kom så sent, at det relevante nyhedsbrev var udsendt og derfor ikke korrekt. Endnu senere blev der ytret ønske om en bladvender, men det løstes på bedste vis af Louise Negro. Endelig indledte Elias Holm koncerten med at meddele, at de ved en forprøve havde fundet programmet for langt og derfor havde afkortet det, så et af Schubert-stykkerne og en af Messiaen-sangene udgik, så der blev opført 4.  Så meget om optakten. Da først de gik i gang var det en nydelse fra første tone.

Et meget lydhørt publikum lyttede intenst til det ikke så gængse program og nød den fine korrespondance mellem de to på scenen, den gode dynamik med den smukke frasering og det følsomme akkompagnement. Det er ikke alle pianister, der tæmmer Fazioliet så fornemt og alligevel formår at udnytte dets potentiale. Set fra en tilhørers side kunne der tidsmæssigt sagtens have været plads til udeladelserne. Koncerten sluttede med et stort bifald fra det desværre ikke så talstærke publikum. Sammenfald med Alle Helgens dag kunne være en forklaring. Kirkeklokkerne fra Sct. Peders Kirke gav i øvrigt sit diskrete besyv med undervejs til Schuberts musik. En værdig afslutning på 2021.

Så kom den første koncert i 2022. Koncert med forhindringer kunne/burde den have heddet. Som pianisten Elias Holm (min kontakt person) udtrykte det: ”Jeg har aldrig været ude for en koncert med så mange besværligheder og forhindringer”. Nu er han jo også kun 25 år, og har sikkert meget tilgode, men alligevel.

Koncerten skulle oprindelig have fundet sted søndag den 7. februar 2021, men blev corona flyttet, og skulle nu finde sted 30 januar 2022. Den 28 oktober 2021 fik jeg en mail fra Danmarks Radio P2. Det var Jakob Marstrand, som havde læst om koncerten på vores hjemmeside. DR ville gerne optage koncerten, og da det er unge musikere med fart på karrieren, ville han være sikker på, at alle stadig kunne. Jeg bad derfor Elias lige checke efter, at alle stadig kunne komme/huskede aftalen. Det viste sig, at 2 af musikerne ikke kunne få fri fra det sted, hvor de studerer. Da det nu ikke ”bare” var en koncert, men også en radiotransmission, bad jeg ham undersøge, om det trods alt ikke var muligt for dem at få fri, så de alligevel kunne komme til Randers. Det lykkedes at få Jonathan Swensen fri for New England Concervatory i Boston, men hans bror, bratscisten Nicholas Swensen, kunne ikke få fri fra Juilliard School of Music i New York. Der skulle derfor skaffes en bratschist, og de er ikke så lette at finde. Det lykkedes dog at få Randers pigen Susanja Nielsen til at hoppe ind. Hun blev godkendt af DR, så nu skulle alt være i orden.

Så begyndte endnu en massiv Coronanedlukning at spøge. Al kultur blev lukket ned. Alt i julen blev mere eller mindre lukket ned, og alle nytårskoncer aflyst.

Da vi nærmede os midten af januar, begyndte der at være tegn på genåbning, men  selvom der var tegn på genåbning, var flytrafikken stadig hårdt ramt af restriktioner, og 14 dage inden koncerten måtte Anna Egholm melde fra, da hun ikke kunne få sin tidsplan til at hænge sammen. Selvom koncerten, trods visse lempelser, stadig var Corona truet, besluttede vi at finde en erstatning for hende. Det blev DR Symfoniorkestrets nye 2. koncertmester, den polske Bartosz Skibinski. Han blev også godkendt af DR.

Ca 10 dage før koncerten skulle finde sted, begyndte der heldigvis at komme signaler om, at vi kunne afholde koncerten, så nu skulle plakaterne trykkes. Et foto af de 5 var lavet, og lige da der var trykket på send til vores program- og plakatmester Simon Fairstein, kom meldingen, at Bartosz ikke kunne spille alligevel. En af koncertmestrene i RSO havde fået Corona, og Bartosz måtte hoppe ind. Heldigvis lykkedes det meget hurtigt at finde Adam Koch Christensen, som de unge kendte i forvejen, og vi fik lavet et nyt billede. Og plakaterne blev lavet og trykt.

Torsdag den 27/1 kom der så varsling om storm. Og i løbet af fredagen fik stormen et navn, Malik. Den blev betegnet som en af de stærkeste storme i årtier, med vindstød op på 40 m/sec. Ca 140 km i timen. Lørdag eftermiddag skulle de unge holde prøve i København, og fra lørdag kl 20.00 blev al togtrafik og al færdsel på broerne lukket. Jeg snakkede med Elias, og vi aftalte, at de skulle booke plads på det først mulige tog søndag morgen. Jeg bad dem om alle 5 at tage det samme tog, så det, hvis toget skulle stoppe undervejs, lettere var muligt at få fat på dem. Og vi hørte i nyhederne, at Stormen ville blive rigtig slem i Nordjylland.

Toget afgik fra København ca kl 08 søndag morgen, dog uden Jonathan Swensen, hvis taxa var blevet forsinket. Han kom dog med toget kl 09. Toget 08 stoppede i Korsør og ventede på at broen skulle åbne og det passede perfekt, så DSB kunne kople togene kl. 08 og 09 sammen. De kom dog først over broen ca 10.30. Derefter blev der tog skifte i Odense. Og fra Fredericia blev det helt stop. Toget kørte ikke videre, og ingen togbusser. På det tidspunkt var klokken ca 12.50. og de unge kunne altså ikke komme videre med DSB. Til al held havde Adam Koch Christensen´s forældre ringet til mig, og tilbudt at hente nogle af de unge i Fredericia. De har sommerhus i nærheden af Fredericia og havde alligevel tænkt sig at komme til koncerten i Randers. Vi valgte at lade de 2 violinister og pianisten køre med dem, da de skulle spille først i programmet. Derefter måtte Susanja og Jonathan forsøge at finde en taxa til Randers. Det tog 50 min at finde en, og kl 14.15 kom de til Værket. DR havde ikke haft nogle problemer med at komme til Randers, da de kom fra Aarhus. De var godt nok begyndt at blive lidt urolige, selvom jeg løbende havde orienteret dem om ”slagets gang”. Vi blev nu enige om at udskyde koncert starten til 15.30. Publikum blev informeret, og ingen sure miner.

Det blev en utrolig flot koncert. Første halvdel var med 2 værker af Schostakovich. Fem stykker for 2 violiner og klaver og klaverkvintet i g-mol op 57. Efter pausen Dvorak klaverkvintet nr 2 i A-dur op 81.

Som Elias sagde efter koncerten: ”Vi tog publikum med storm” !!!!!

Nu troede vi naturligvis at alle problemer var ovre, men ifølge DSB´s opdateringer gik der ingen tog til Kbh hverken fra Randers eller fra Aarhus, og 3 af de unge skulle til Kbh. De fik et lift med DR til Aarhus og det lykkedes dem siden, at finde et tog til hovedstaden.

Sikke en stroppetur for de unge, og for os lidt af en gyser. Men mange hørte optagelsen i radioen. Den blev sendt 2 gange, og i et andet program i radioen søndagen efter, taltes om den fantastiske koncert i BRAGE i Randers. Og som eksempel blev Schostakovich 5 stykker for 2 violiner og klaver spillet. Så Randers er endnu engang kommet på landkortet.

 

Selvom mange Coronarestriktioner nu var ophævet, stod der stadig, ved denne koncert den 30. januar, 2 ”barske damer” fra VÆRKET og kontrollerede, at alle kunne fremvise et gyldigt Corona pas. Og kunne man ikke det, blev man afvist.. Ingen ”kære mor”.  Og den 31. januar blev alle restriktioner ophævet.

Det er jo sole klart, at alle disse restriktioner har en negativ indflydelse på besøgstallet til vore koncerter, men mange havde alligevel fundet vej til koncerten.

 

Den 9. februar havde BRAGE samarbejdskoncert med Randers Kammerorkester. Harpenisten Tine Rehling var solist. Også her spillede coronaen ind, dog på en lidt anden måde. Mange af orkestrets medlemmer var blevet smittede. På et tidspunkt var 8 af de 13 medlemmer smittede. Derfor var det nødvendigt med en programændring. Carl Nielsen´s lille suite udgik. Istedet spillede orkestrets 2 franske violinister, Nicolas Suplet og hans kone Romane Queyras Duet for 2 violiner opus 15 nr 1 af Carlo Tessarini og orkestrets strygere spillede Edward Grieg vuggevise fra Lyriske stykker for strygere opus 68. Derefter som aftalt Frederik Rung nonet, også kaldet Serenade.

Efter pausen spillede Tine Rehling ”Light of a Night” for soloharpe af Per Nørgård. Koncerten sluttede med en uropførelse af Anders Koppel. Stykket hedder: Harpo. Det er en harpekoncert i 3 satser, inspireret af harpenisten Harpo Max fra Max Brothers.

Det var en rigtig fin koncert. Fin solist, fint orkester og en rigtig fin Anders Koppel harpekoncert. Anders Koppel var selv tilstede ved koncerten, og måtte op på scenen, og få stående applaus.

 

Og så blev det pludselig sæsonens sidste koncert. Og søreme om det ikke også var med kvinde-sang og klaver, dog med 2 solister generationen ældre (og økonomisk lidt ”tungere”). Andrea Pellegrini, mezzo og Tanya Zapolski, klaver. To skønne ”divaer”. Programmet var i vores sæsonfolder omtalt som 300 år´s musikalsk drama. Det blev undervejs ændret til et ”Sigøjner-Program”, dog stadig med drama i. Og programmet blev bestemt ikke dårligere af ændringen. Det var første gang, de spillede dette program, og det gennemgående Sigøjner tema blev set ud fra ordet Duente. Og Duente er nisser, elverfolk, en trold, en alf. Og det er ikke væsentligt, om den er rar eller ond. Duente er noget, der skal være i Sigøjnernes musik, for at musikken skal virke rigtig, troværdig, nærværende og levende.

Først fik vi for solo klaver den svensk-finske komponist Einar Englund Introduzione e Toccata. Derefter kom Andrea på scenen og vi fik Brahms Zigeunerlieder. Dernæst den spanske komponist fra Barcelona Xavier Montsalvatge Madrigal sobre un Tema Popular. Temaet er også kendt fra cellisten Pablo Casals under navnet ”Song of the birds”.

Andrea var lidt bange for, at koncerten ikke var lang nok, så her fik vi en sang ekstra som ikke står i programmet, nemlig Granados ”O muerte quel”. Og sidst inden pausen Peter Erasmus Lange-Müllers ”Himlen ulmer svagt i flammerødt”.

Efter pausen blev flyglet åbnet helt og vi fik Rameau Le Tendres Plaintes. Stykket for solo klaver handler om klage. Og specielt - det at klage. Tanja, som kommer fra Ukraine, fortalte kort om det ulykkelige, der sker med den russiske invation af Ukraine i øjeblikket.

Det var bemærkelsesværdigt så meget klarere og nyanceret flyglet blev med helt åbent låg. Der er så mange flere farver i instrumentet, når det åbnes helt.

Derefter kom Carmen på scenen. Af Bizet fik vi Habanera, Seguidille, Chansson Boheme og En vain pour eviter. Et lille udpluk. Jeg havde i pausen bedt Andrea om at gå lidt længere frem mod publikum, da flere havde svært ved at høre, når hun talte. Det hjalp ganske betydeligt og også hendes sang blev meget mere nærværende.

Derefter fik vi ”Le Soupirs” (suk) af Rameau for solo klaver.

Og tilsidst i det trykte program fik vi fra Siete Canciones Populares Espanñolas af spanske Manuel de Falla satserne Pano, Asturiana, Nana og Polo.

Stort fortjent stående bifald. Og så var det tid til ekstra numre. Andrea valgte to vuggeviser. Og ingen faldt i søvn, da hun startede med Gerswin ”Summertime” og sluttede koncerten med Carl Nielsen ”Sænk kun dit hoved, du blomst”.

En rigtig dejlig koncert med 2 skønne musikere. Der var både til ørene og øjnene. En dejlig måde at afslutte en super fin sæson på.

 

Bedst som vi troede sæsonen var slut, og vi havde fået sendt næste sæsonfolder ud, kom der en henvendelse fra DMF Randers afdelings bestyrelse, om vi i BRAGE ville være med til et samarbejde om deres serie ”Klassiske Fyrtårn”. Det er en serie med foredrags aftener med musikalske personligheder. Denne gang var det tirsdag den 19 april med Sct.Mortens Kirkes organist og komponist Christian Præstholm. Samarbejdet bestod for BRAGE egentlig kun i, at vi omtalte arrangementet på vores facebook hjemmeside. Vi var nogle fra BRAGE´s bestyrelse, der kom til foredraget. Det var et rigtig spændende og godt foredrag, hvor Christian også spillede nogle af sine værker. Det er sikkert ikke sidste gang DMF henvender sig til BRAGE, og de skal være hjertelig velkomne. Det er vigtigt, vi kan samarbejde.

Den 16. juni 14-16 var der afskedsreception for Værkets administationschef Susanne Persen. Susanne har været ansat på Værket siden Værkets åbning i 1990, og har været en stor hjælp for BRAGE på mange måder. Både med gode råd og arbejdsmæssigt ved f.eks aflysning af koncerter. Det er heldigvis meget sjældent sådant sker, men det er sket og så er det dejligt at have en ekspert i nærheden . Karen Pedersen og undertegnede deltog. Susanne fik en hjerte-æske Michaelsen chokolade og en af vore sædvanlige ”BRAGE  kunstner roser” fra Randers Bryghus.

Som et lille minde om receptionen fik Karen Pedersen i øvrigt Corona.......